英語III-A

科目基礎情報

学校 熊本高等専門学校 開講年度 2017
授業科目 英語III-A
科目番号 LK307A 科目区分 一般 / 必修
授業形態 授業 単位の種別と単位数 履修単位: 4
開設学科 共通教育科(熊本) 対象学年 3
開設期 通年 週時間数 4
教科書/教材 Health and Environment from VOA: How Everyday Life Affects Global Issues, Living for Tomorrow: Health and Environment Topics from VOA/Vision Quest English Expression II, films (documentaries), newspapers, dictionaries, internet
担当教員 Moriyama Maria

到達目標

1. Student is able to make full sentences in speaking.
2. Student is able to listen and understand most of the texts from the textbook.
3. Student is able to read most of the texts from the textbook.
4. Student is able to write so that the reader can understand.

ルーブリック

理想的な到達レベルの目安標準的な到達レベルの目安未到達レベルの目安
speakingpronounce English well, able to converse about a topic able to make full, coherent sentencespoor sentence structure, difficulty in making oneself understood
listeningunderstand the whole texts from the textbook, understand parts of documentariesunderstand parts of the textslittle understanding of what class mates say, not able to understand mainpoints of chapters or questions
readingread almost fluently the texts discussed as well as articlesstruggle some with texts from textbookspoor reading skills: unable to make oneself understood when reading
writingwrite grammatically correct and clear, use linking words, make comparisons, write persuasivelywrite so that the reader can understandunable to put forward one's ideas, unable to write comprehensively, unable to write even with the help of books and other material

学科の到達目標項目との関係

教育方法等

概要:
The purpose of the course is for the students to first improve their English vocabulary within topics of health and the environment and secondly, to expose them to arguments and ideas within these broad issues. It is also to create an interest for these topics so that students continue to study on their own. It is as well to create, through acquired knowledge, an understanding of and respect for the planet while looking at the effects of our lifestyle.
授業の進め方・方法:
Very little Japanese is used in class. This means studying at home will be an important part of class. We will practise to speak up as well as to listen to each other. Not many lectures are given but students work actively, often in groups, to find answers themselves.
注意点:
no phones allowed, no students sleep in class. If this happens, homeroom teachers will be contacted.

授業計画

授業内容 週ごとの到達目標
前期
1stQ
1週 1. outline of class, students self introductions, documentary In Transition 2. In Transition students requests for class?
2週 1. In Transition 2. A Doctor for the Planet vocab check, multiple choice questions
3週 1. A Doctor for the Planet 2. A Doctor for the Planet
4週 1. group 1 quiz 2. May the forc be with the hippos
5週 1. May the force be with the hippos 2. May the force be with the hippos
6週 1. group 2 presentation 2.
7週
8週 1. practice for exam (writing) 2. mid term exam
2ndQ
9週 1. computer room rewrite 2. How bad is a western diet?
10週 1. How bad is a western diet? 2. How bad is a western diet?
11週 1. group 3 debate 2. documentary Food, Inc
12週 1. Food, Inc 2. Food, Incwestern diet?
13週 1. What maks a cow a cow? 2. What makes a cow a cow?
14週 1. What maks a cow a cow? 2. group 4 discussion
15週 final exam
16週 1. practice for exam 2. exam
後期
3rdQ
1週 1. hand in summer assignment, talk about summer and draw picture 2. It is too light here!
2週 1. It is too light here! 2. It is too lighthere!assignment
3週 1. group 5 interview 2. documentary Tapped
4週 1. Tapped 2. Tapped
5週 1. Cleaner Coal in Australia 2. Cleaner Coal in Australia
6週 1. Cleaner Coal in Australia 2. group 6 news show
7週
8週 1. practice for midterm exam 2. mid term exam
4thQ
9週 1. practise writing, students reading composition 2. No water? No problem!
10週 1. No water? No problem! 2. No water? No problem!
11週 1. group 7 quiz? 2. documentary Damnation
12週 1. Damantion 2. Damnation
13週 1. practise writing, students reading composition 2. No water? No problem!
14週 1. How green is my rooftop? 2. group 8 presentation (by heart)?
15週 final exam
16週 1. practise writing for exam 2. final exam

モデルコアカリキュラムの学習内容と到達目標

分類分野学習内容学習内容の到達目標到達レベル授業週
基礎的能力人文・社会科学英語英語運用の基礎となる知識英語のつづりと音との関係を理解できる。3
英語の標準的な発音を聴き、音を模倣しながら発声できる。3
英語の発音記号を見て、発音できる。3
リエゾンなど、語と語の連結による音変化を認識できる。3
語・句・文における基本的な強勢を正しく理解し、音読することができる。3
文における基本的なイントネーションを正しく理解し、音読することができる。3
文における基本的な区切りを理解し、音読することができる。3
中学で既習の1200語程度の語彙を定着させるとともに、2600語程度の語彙を新たに習得する。3
自分の専門に関する基本的な語彙を習得する。2
中学校で既習の文法事項や構文を定着させる。4
高等学校学習指導要領に示されているレベルの文法事項や構文を習得する。3
英語運用能力の基礎固め日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。3
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。3
説明や物語などの文章を毎分100語程度の速度で聞き手に伝わるように音読ができる。3
平易な英語で書かれた文章を読み、その概要を把握し必要な情報を読み取ることができる。3
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を整理し、100語程度のまとまりのある文章を英語で書くことができる。3
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、実際の場面で積極的にコミュニケーションを図ることができる。3
毎分100語程度の速度で平易な物語文などを読み、その概要を把握できる。3
自分や身近なことについて100語程度の簡単な文章を書くことができる。3
毎分120語程度の速度で物語文や説明文などを読み、その概要を把握できる。3
自分や身近なこと及び自分の専門に関する情報や考えについて、200語程度の簡単な文章を書くことができる。3

評価割合

examsparticipation, homework合計
総合評価割合60040100
基礎的能力60040100
専門的能力0000
分野横断的能力0000