英語V

科目基礎情報

学校 熊本高等専門学校 開講年度 令和05年度 (2023年度)
授業科目 英語V
科目番号 LK1502 科目区分 一般 / 選択
授業形態 授業 単位の種別と単位数 学修単位: 1
開設学科 人間情報システム工学科 対象学年 5
開設期 前期 週時間数 1
教科書/教材 Shape It! Level 4, Combo A, Student's Book and Workbook with Practice Extra
担当教員 Ambrose Richard,髙木 朝子

到達目標

Student's will be able to:

A. Improve their English proficiency in the skills of speaking, listening, reading and writing.
B. Participate in class discussions and share their individual ideas
C. Become more independent learners of English

ルーブリック

理想的な到達レベルの目安標準的な到達レベルの目安未到達レベルの目安
Knowledge and Understanding of English VocabularyStudents can recognize and understand the target vocabulary and can produce the vocabulary with correct spelling and pronunciation.Students can recognize and understand the target vocabulary and can produce the vocabulary with correct spelling and pronunciation with few errors.Students cannot recognize or understand the target vocabulary nor can they produce the vocabulary with correct spelling or pronunciation.
Knowledge and Understanding of English GrammarStudents can recognize and understand the target grammar and can complete grammar-based activities.Students can recognize and understand the target grammar and can complete grammar-based activities with few errors.Students cannot recognize or understand the target grammar nor can they complete grammar-based activities.
Independent Output of Target English Vocabulary and GrammarStudents can effectively produce the target vocabulary and grammar through a variety of speaking and writing activities.Students can effectively produce the target vocabulary and grammar through a variety of speaking and writing activities with few errors.Students cannot effectively produce the target vocabulary or grammar through a variety of speaking and writing activities.

学科の到達目標項目との関係

教育方法等

概要:
In this course, English II students will improve their core English conversation and reading comprehension skills.
授業の進め方・方法:
Lessons are based on the activities in the textbook, allowing students to easily keep track of their requirements and classroom pacing. Students are encouraged to review previous material and challenge themselves with bonus activities as developing a solid core of English vocabulary and grammar is essential for developing fluency.
注意点:
Students are expected to preview and review lesson content outside of the classroom. The time in the classroom should be devoted to asking questions to confirm understanding, practicing the target lesson content and developing confidence by engaging in English conversation with the teacher and classmates. If the overall grade for the year is less than 60 points, the student will be evaluated on the basis of resubmitted reports and re-evaluation examinations. If the score is less than 60 even after re-evaluation, the student will not receive credit for the course.

授業の属性・履修上の区分

アクティブラーニング
ICT 利用
遠隔授業対応
実務経験のある教員による授業

授業計画

授業内容 週ごとの到達目標
前期
1stQ
1週 Introduction / Overview
Starter Unit
Talking about Travel
Reviewing Past, Present, Simple & Continuous
2週 Unit 1: What is Fashion? Fashion
Describing Clothes & Shoes
3週 Unit 1: What is Fashion? Reading Comprehension
Grammar: Present Perfect Simple & Continuous
4週 Unit 1: What is Fashion? Verbs Related to Fashion
Grammar: Modifiers
5週 Unit 1: What is Fashion? Speaking: Giving Your Opinion
Writing a Blog Comment
6週 Unit 1: Oral Test
7週 Unit 1: Oral Test
8週 Quarter 1 Test
2ndQ
9週 Unit 2: What Can You Change? Phrasal Verbs: Changes
10週 Unit 2: What Can You Change? Reading Comprehension
Grammar: Used To, Would & Simple Past

11週 Unit 2: What Can You Change? Listening: Parts of Objects
Grammar: Past Perfect with Never, Ever, Already, By
12週 Unit 2: What Can You Change? Explaining How to Use Something
Writing an Opinion Essay
13週 Unit 2: Oral Test
14週 Unit 2: Oral Test
15週 Quarter 2 Test
16週 Final Review

モデルコアカリキュラムの学習内容と到達目標

分類分野学習内容学習内容の到達目標到達レベル授業週
基礎的能力人文・社会科学英語英語運用の基礎となる知識聞き手に伝わるよう、句・文における基本的なリズムやイントネーション、音のつながりに配慮して、音読あるいは発話できる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14
明瞭で聞き手に伝わるような発話ができるよう、英語の発音・アクセントの規則を習得して適切に運用できる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14
中学で既習の語彙の定着を図り、高等学校学習指導要領に準じた新出語彙、及び専門教育に必要となる英語専門用語を習得して適切な運用ができる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14
中学で既習の文法や文構造に加え、高等学校学習指導要領に準じた文法や文構造を習得して適切に運用できる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14
英語運用能力の基礎固め日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14
説明や物語などの文章を毎分100語程度の速度で聞き手に伝わるように音読ができる。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14
平易な英語で書かれた文章を読み、その概要を把握し必要な情報を読み取ることができる。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を整理し、100語程度のまとまりのある文章を英語で書くことができる。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、実際の場面で積極的にコミュニケーションを図ることができる。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14
実際の場面や目的に応じて、基本的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト)を適切に用いることができる。2前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14
英語運用能力向上のための学習自分の専門分野などの予備知識のある内容や関心のある事柄に関する報告や対話などを毎分120語程度の速度で聞いて、概要を把握し、情報を聞き取ることができる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14
英語でのディスカッション(必要に応じてディベート)を想定して、教室内でのやり取りや教室外での日常的な質問や応答などができる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14
英語でディスカッション(必要に応じてディベート)を行うため、学生自ら準備活動や情報収集を行い、主体的な態度で行動できる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、教室内外で英語で円滑なコミュニケーションをとることができる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14
関心のあるトピックについて、200語程度の文章をパラグラフライティングなど論理的文章の構成に留意して書くことができる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14
関心のあるトピックや自分の専門分野のプレゼン等にもつながる平易な英語での口頭発表や、内容に関する簡単な質問や応答などのやりとりができる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14
関心のあるトピックや自分の専門分野に関する論文やマニュアルなどの概要を把握し、必要な情報を読み取ることができる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14
英文資料を、自分の専門分野に関する論文の英文アブストラクトや口頭発表用の資料等の作成にもつながるよう、英文テクニカルライティングにおける基礎的な語彙や表現を使って書くことができる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14
実際の場面や目的に応じて、効果的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト、代用表現、聞き返しなど)を適切に用いることができる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14
工学基礎グローバリゼーション・異文化多文化理解グローバリゼーション・異文化多文化理解それぞれの国の文化や歴史に敬意を払い、その違いを受け入れる寛容さが必要であることを認識している。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14
様々な国の生活習慣や宗教的信条、価値観などの基本的な事項について説明できる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14
異文化の事象を自分たちの文化と関連付けて解釈できる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14
それぞれの国や地域の経済的・社会的な発展に対して科学技術が果たすべき役割や技術者の責任ある行動について説明できる。3前1,前2,前3,前4,前5,前6,前7,前9,前10,前11,前12,前13,前14

評価割合

Written ExaminationOral ExaminationClass Activities合計
総合評価割合402040100
基礎的能力402040100
専門的能力0000
分野横断的能力0000