英会話II

科目基礎情報

学校 熊本高等専門学校 開講年度 2019
授業科目 英会話II
科目番号 0021 科目区分 一般 / 必修
授業形態 授業 単位の種別と単位数 履修単位: 1
開設学科 建築社会デザイン工学科 対象学年 2
開設期 前期 週時間数 2
教科書/教材 Let’s Study English Conversation Packet 2 / English-Japanese Dictionary
担当教員 Ambrose Richard

到達目標

1. Student is able to participate in class discussions as well as pair work with the basic conversation models.
2. Student is able to understand the basic meaning of what they listen to.
3. Student is able to do most of the written assignments and do so with proper grammar and punctuation.

ルーブリック

理想的な到達レベルの目安標準的な到達レベルの目安未到達レベルの目安
ConversationStudents participate in class discussions as well as pair work with conversation models.Students understand the basic conversations but can’t elaborate.Grammatical errors that lead to not being able to be understood.
ListeningStudents understand the lesson completely and ask questions otherwise.Students understand the basics but not the complete meaning.Students are lost and don’t ask questions about what they don’t know.
Reading/ GrammarStudents do the written assignments and do so with correct grammar and punctuation.Students complete some of the assignments but leave the sections they don’t understand completely.Students give up when challenged with new grammar and lengthy writing assignments.

学科の到達目標項目との関係

教育方法等

概要:
This book will focus on grammar, conversation, and everyday useful vocabulary. The students will also get a chance to interact using conversation models. They will also learn useful vocabulary that they can use in a variety of situations. Homework sections will be used to reinforce what is learned.
授業の進め方・方法:
The goal of this class is to further the students ability to interact in an English speaking setting as well as give them more confidence to use what they have learned in the future.
注意点:

授業計画

授業内容 週ごとの到達目標
前期
1stQ
1週 Self Introduction talk. Reading self introductions
2週 Vacation Q and A. Review of different verb tenses.
3週 Vacation story reading. "Like/Likes" Q and A.
4週 Time expressions and Q and A with "give/gives". Pronoun review. Group work and review up to now.
5週 Countable/Uncountable nouns and "food" English. More vocabulary for "countable/uncountable" nouns.
6週 "Supermarket" English. Weight and volume vocabulary. Money vocabulary and shopping role play.
7週 "Restaurant English". Role play. How to order in English. Recommendation talk.
8週 TEST TEST
2ndQ
9週 Test Review "Maybe" and "might" Q and A.
10週 Adjectives and opposites. Comparatives. Introduce the rule for comparing things.
11週 Comparatives review. Talk about another way with "as ___ as". More adjectives and opposites.
12週 Superlatives using "most" and "est". Superlatives Q and A.
13週 Vacation Stories Q and A with "should". Giving advice.
14週 Vacation Story reading. Places around town and directions.
15週 TEST TEST
16週 Test review and corrections. Test review and corrections.

モデルコアカリキュラムの学習内容と到達目標

分類分野学習内容学習内容の到達目標到達レベル授業週
基礎的能力人文・社会科学英語英語運用の基礎となる知識聞き手に伝わるよう、句・文における基本的なリズムやイントネーション、音のつながりに配慮して、音読あるいは発話できる。1
明瞭で聞き手に伝わるような発話ができるよう、英語の発音・アクセントの規則を習得して適切に運用できる。1
中学で既習の語彙の定着を図り、高等学校学習指導要領に準じた新出語彙、及び専門教育に必要となる英語専門用語を習得して適切な運用ができる。1
中学で既習の文法や文構造に加え、高等学校学習指導要領に準じた文法や文構造を習得して適切に運用できる。1
英語運用能力の基礎固め日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。1
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。1
説明や物語などの文章を毎分100語程度の速度で聞き手に伝わるように音読ができる。1
平易な英語で書かれた文章を読み、その概要を把握し必要な情報を読み取ることができる。1
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を整理し、100語程度のまとまりのある文章を英語で書くことができる。1
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、実際の場面で積極的にコミュニケーションを図ることができる。1
実際の場面や目的に応じて、基本的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト)を適切に用いることができる。1
英語運用能力向上のための学習自分の専門分野などの予備知識のある内容や関心のある事柄に関する報告や対話などを毎分120語程度の速度で聞いて、概要を把握し、情報を聞き取ることができる。1
英語でのディスカッション(必要に応じてディベート)を想定して、教室内でのやり取りや教室外での日常的な質問や応答などができる。1
英語でディスカッション(必要に応じてディベート)を行うため、学生自ら準備活動や情報収集を行い、主体的な態度で行動できる。1
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、教室内外で英語で円滑なコミュニケーションをとることができる。1
関心のあるトピックについて、200語程度の文章をパラグラフライティングなど論理的文章の構成に留意して書くことができる。1
関心のあるトピックや自分の専門分野のプレゼン等にもつながる平易な英語での口頭発表や、内容に関する簡単な質問や応答などのやりとりができる。1
関心のあるトピックや自分の専門分野に関する論文やマニュアルなどの概要を把握し、必要な情報を読み取ることができる。1
英文資料を、自分の専門分野に関する論文の英文アブストラクトや口頭発表用の資料等の作成にもつながるよう、英文テクニカルライティングにおける基礎的な語彙や表現を使って書くことができる。1
実際の場面や目的に応じて、効果的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト、代用表現、聞き返しなど)を適切に用いることができる。1
分野横断的能力汎用的技能汎用的技能汎用的技能日本語と特定の外国語の文章を読み、その内容を把握できる。1
他者とコミュニケーションをとるために日本語や特定の外国語で正しい文章を記述できる。1
他者が話す日本語や特定の外国語の内容を把握できる。1
日本語や特定の外国語で、会話の目標を理解して会話を成立させることができる。1
円滑なコミュニケーションのための態度をとることができる(相づち、繰り返し、ボディーランゲージなど)。1

評価割合

試験発表・課題など合計
総合評価割合8020100
基礎的能力8020100
専門的能力000
分野横断的能力000