At the completion of this course students will be able to listen and respond with improved English fluency about topics including family and home, hobbies and preferences, and daily routines. Simple grammar structures will be reinforced giving students confidence to speak and use English in communicative situations.
概要:
To develop speaking fluency and English communicative ability. The focus is not on learning grammar, but instead on providing real opportuities to use and communicate in English.
授業の進め方・方法:
This is a STUDENT centred class, not a teacher centred class. This means students will be responsible for their own learning and will be required to fully participate in every class and all activities. There will be minimum input from the teacher in order to maximise student output. Every class, all students will be required to participate in group or pairwork discussions, and roleplays using ONLY English. Speaking Japanese is not allowed. The homework for this course is integrated into the lesson so failure to complete the homework will mean the student can not participate in the following lesson which will result in participation points being deducted.
注意点:
Students should use the dictionary at the back of the textbook to pre-learn vocabulary that will be used for each lesson.All homework must be completed before the start of the next lesson.
|
|
週 |
授業内容 |
週ごとの到達目標 |
前期 |
1stQ |
1週 |
授業計画の説明 Course introduction |
Explanation of course requirements and teacher expectations
|
2週 |
Unit 1: About oneself. |
Greetings and partings, Talking about yourself, asking questions about others.
|
3週 |
Unit 2: Family and home. |
Describing family relationships, ones home and community.
|
4週 |
Unit 3: Hobbies and Preferences. |
Discussing preferences, expressing opinions, politely disagreeing
|
5週 |
Unit 4: Time and Dates. |
Asking and telling the time, using calendar dates, discussing schedules.
|
6週 |
Unit 5: Shopping |
Working with numbers, dealing with money, making purchases.
|
7週 |
Unit 6: Routines. |
Talking about daily routines, discussing frequency of activities.
|
8週 |
Unit 7: Vacations. |
Discussing vacations, past experiences.
|
2ndQ |
9週 |
Unit 8: Help! I'm lost. |
Locating buildings, giving and following simple directions.
|
10週 |
Unit 9: Travel. |
Making requests, taking/leaving phone messages, making reservations.
|
11週 |
Unit 10: Free time. |
Inviting a friend out, accepting or refusing invitations.
|
12週 |
Unit 11: Eating Out. |
Ordering and eating out at restaurants.
|
13週 |
Unit 12: Health. |
Health and sickness related vocabulary and discussion.
|
14週 |
Review of second semester |
Pre exam review.
|
15週 |
試験答案の返却及び解説 |
試験問題の解説及びポートフォリオの記入
|
16週 |
|
|
後期 |
3rdQ |
1週 |
授業計画の説明 Course introduction |
Explanation of course requirements and teacher expectations
|
2週 |
Unit 1: Meeting People |
Greetings and partings, Talking about yourself, asking questions about others.
|
3週 |
Unit 2: Family |
Describing family relationships, ones home and community.
|
4週 |
Unit 3: Hobbies and Preferences.. |
Discussing preferences, expressing opinions, politely disagreeing
|
5週 |
Unit 9: Travel. |
Making requests, taking/leaving phone messages, making reservations.
|
6週 |
Unit 9: Travel. |
Making requests, taking/leaving phone messages, making reservations.
|
7週 |
Unit 10: Free time. |
Inviting a friend out, accepting or refusing invitations.
|
8週 |
Unit 10: Free time. |
Inviting a friend out, accepting or refusing invitations.
|
4thQ |
9週 |
Unit 11: Eating Out. |
Ordering and eating out at restaurants.
|
10週 |
Unit 11: Eating Out. |
Ordering and eating out at restaurants.
|
11週 |
Unit 12: Health. |
Health and sickness related vocabulary and discussion.
|
12週 |
Unit 12: Health. |
Health and sickness related vocabulary and discussion.
|
13週 |
Pre exam review |
Review of second semester.
|
14週 |
Pre exam review |
Review of second semester.
|
15週 |
試験答案の返却及び解説 |
試験問題の解説及びポートフォリオの記入
|
16週 |
|
|
分類 | 分野 | 学習内容 | 学習内容の到達目標 | 到達レベル | 授業週 |
基礎的能力 | 人文・社会科学 | 英語 | 英語運用の基礎となる知識 | 聞き手に伝わるよう、句・文における基本的なリズムやイントネーション、音のつながりに配慮して、音読あるいは発話できる。 | 3 | |
明瞭で聞き手に伝わるような発話ができるよう、英語の発音・アクセントの規則を習得して適切に運用できる。 | 3 | |
中学で既習の語彙の定着を図り、高等学校学習指導要領に準じた新出語彙、及び専門教育に必要となる英語専門用語を習得して適切な運用ができる。 | 3 | |
中学で既習の文法や文構造に加え、高等学校学習指導要領に準じた文法や文構造を習得して適切に運用できる。 | 3 | 前2 |
英語運用能力の基礎固め | 日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。 | 3 | 前1,前2,前7,前8,前13,後2,後3,後4,後5,後10 |
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。 | 3 | 前3,前9,後2,後3,後6,後11 |
説明や物語などの文章を毎分100語程度の速度で聞き手に伝わるように音読ができる。 | 3 | 前4,前10,後3,後7,後12 |
平易な英語で書かれた文章を読み、その概要を把握し必要な情報を読み取ることができる。 | 3 | |
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を整理し、100語程度のまとまりのある文章を英語で書くことができる。 | 3 | |
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、実際の場面で積極的にコミュニケーションを図ることができる。 | 3 | |
実際の場面や目的に応じて、基本的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト)を適切に用いることができる。 | 3 | |
英語運用能力向上のための学習 | 英語でのディスカッション(必要に応じてディベート)を想定して、教室内でのやり取りや教室外での日常的な質問や応答などができる。 | 3 | |
英語でディスカッション(必要に応じてディベート)を行うため、学生自ら準備活動や情報収集を行い、主体的な態度で行動できる。 | 3 | |
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、教室内外で英語で円滑なコミュニケーションをとることができる。 | 3 | 前9 |
関心のあるトピックや自分の専門分野のプレゼン等にもつながる平易な英語での口頭発表や、内容に関する簡単な質問や応答などのやりとりができる。 | 2 | |
実際の場面や目的に応じて、効果的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト、代用表現、聞き返しなど)を適切に用いることができる。 | 3 | 前9 |