到達目標
At the completion of this course students will have developed their ability to think and communicate in English. Speaking fluency will have improved as well as the confidence to communicate in English about difficult topics including technology, the environment, food and health. Student's working vocabulary will have improved as well as their knowledge of lexical rules.
ルーブリック
| 理想的な到達レベルの目安 | 標準的な到達レベルの目安 | 未到達レベルの目安 |
評価項目1
Speaking | Students can confidently and effectively communicate about a number of difficult topics using correct grammar and hiugh level vocabulary. | Students can communicate and express their opinion about a number of difficult subjects although some grammar and vocabulary errors will occur. | Students can communicate and have their opinion understood although serious grammatical or lexical errors may occur. |
評価項目2
Vocabulary knowledge | Students know and can correctly explain the meaning of difficult vocabulary as well as a word's different forms, synonyms, antonyms and collocations. | Students know and can correctly explain the meaning of many or most vocabulary items as well as most of the word's different forms, synonyms, antonyms and collocations. | Students know and can correctly explain the meaning of some vocabulary items as well as some of the different forms, antonyms, synonyms and collocations. |
評価項目3
Listening | Students can completely understand the main points and all details of an English conversation. | Students can understand the main point of an English Conversation but some details may be misunderstood. | Students may misunderstand the main point of an English conversation and serious misunderstanding may also occur with the details. |
学科の到達目標項目との関係
教育方法等
概要:
To develop English speaking fluency and improve student's vocabulary and knowledge of word forms (noun, verb, adverb, adjective forms) lexical rules including synonyms, antonyms and collocations.
授業の進め方・方法:
This is a STUDENT centred class, not a teacher centred class. Students will be responsible for their own learning and will be required to fully participate in every class and all activities. There will be minimum input from the teacher in order to encourage maximum output from the students. There will be homework which students are required to complete to use in the next lesson so failure to complete the homework will mean the student can not participate in the following lesson and so participation points will be subtracted.
注意点:
All students must bring their textbook, an English-Japanese dictionary, complete all homework. A positive attitude to actively learn and participate in the lesson and activities is necessary.
授業計画
|
|
週 |
授業内容 |
週ごとの到達目標 |
後期 |
3rdQ |
1週 |
授業計画の説明 Course introduction |
Explanation of course requirements and teacher expectations Introductory Questions, likes and dislikes
|
2週 |
What's happenin'? |
What is/are~doing?
|
3週 |
Comparisons |
more/less~, ~ier/er, as~as
|
4週 |
Health and giving advice |
common illnesses, parts of bosy, adverbs of frequency, should/shouldn't
|
5週 |
Supersized! |
The best/worst~, most/least~, ~est/iest
|
6週 |
Family |
family vocabulary, possessives, describing relationships
|
7週 |
Living in the past |
Regular/irregular past verb tenses
|
8週 |
Jobs |
What do/does~ do?, describing jobs
|
4thQ |
9週 |
Time changes you |
Used to~,
|
10週 |
Shop til you drop! |
clothes vocabulary, shopping, wearing
|
11週 |
School |
Subjects, school related vocabulary
|
12週 |
Dates and history |
Ordinal numbers, months, time, Japanese holidays
|
13週 |
Past Continuous |
What was/were ~ doing?.
|
14週 |
Food and restaurants |
Ordering at a restaurant, vocabulary for describing different tastes.
|
15週 |
試験答案の返却及び解説 |
試験問題の解説及びポートフォリオの記入
|
16週 |
|
|
モデルコアカリキュラムの学習内容と到達目標
分類 | 分野 | 学習内容 | 学習内容の到達目標 | 到達レベル | 授業週 |
基礎的能力 | 人文・社会科学 | 英語 | 英語運用の基礎となる知識 | 聞き手に伝わるよう、句・文における基本的なリズムやイントネーション、音のつながりに配慮して、音読あるいは発話できる。 | 2 | 後8 |
明瞭で聞き手に伝わるような発話ができるよう、英語の発音・アクセントの規則を習得して適切に運用できる。 | 2 | 後8 |
中学で既習の語彙の定着を図り、高等学校学習指導要領に準じた新出語彙、及び専門教育に必要となる英語専門用語を習得して適切な運用ができる。 | 2 | 後4,後6,後7,後8,後10,後14 |
中学で既習の文法や文構造に加え、高等学校学習指導要領に準じた文法や文構造を習得して適切に運用できる。 | 2 | 後1,後4,後6,後7 |
英語運用能力の基礎固め | 日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。 | 2 | 後2,後3,後4,後5,後10 |
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。 | 2 | 後2,後3,後6,後11 |
説明や物語などの文章を毎分100語程度の速度で聞き手に伝わるように音読ができる。 | 2 | 後3,後7,後11,後12,後13,後14 |
平易な英語で書かれた文章を読み、その概要を把握し必要な情報を読み取ることができる。 | 2 | 後13 |
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を整理し、100語程度のまとまりのある文章を英語で書くことができる。 | 2 | |
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、実際の場面で積極的にコミュニケーションを図ることができる。 | 2 | |
実際の場面や目的に応じて、基本的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト)を適切に用いることができる。 | 2 | |
英語運用能力向上のための学習 | 英語でのディスカッション(必要に応じてディベート)を想定して、教室内でのやり取りや教室外での日常的な質問や応答などができる。 | 2 | |
英語でディスカッション(必要に応じてディベート)を行うため、学生自ら準備活動や情報収集を行い、主体的な態度で行動できる。 | 2 | |
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、教室内外で英語で円滑なコミュニケーションをとることができる。 | 2 | |
関心のあるトピックや自分の専門分野のプレゼン等にもつながる平易な英語での口頭発表や、内容に関する簡単な質問や応答などのやりとりができる。 | 1 | |
実際の場面や目的に応じて、効果的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト、代用表現、聞き返しなど)を適切に用いることができる。 | 2 | |
評価割合
| 定期試験 | 口頭発表 | 合計 |
総合評価割合 | 70 | 30 | 100 |
知識の基本的な理解 | 70 | 30 | 100 |
思考・推論・創造 へ の 適 応 力 | 0 | 0 | 0 |
汎用的技能 | 0 | 0 | 0 |
態度・志向性 (人間力) | 0 | 0 | 0 |
総合的な学習経験 と創造的思考力 | 0 | 0 | 0 |