英会話

科目基礎情報

学校 都城工業高等専門学校 開講年度 平成31年度 (2019年度)
授業科目 英会話
科目番号 0030 科目区分 一般 / 必修
授業形態 講義 単位の種別と単位数 履修単位: 1
開設学科 建築学科 対象学年 2
開設期 後期 週時間数 2
教科書/教材 Conversation Time
担当教員 バットランド ダンカン

到達目標

At the completion of this course students will have developed their ability to think and communicate in English. Speaking fluency will have improved as well as the confidence to communicate in English about difficult topics including technology, the environment, food and health. Student's working vocabulary will have improved as well as their knowledge of lexical rules.

ルーブリック

理想的な到達レベルの目安標準的な到達レベルの目安未到達レベルの目安
評価項目1 SpeakingStudents can confidently and effectively communicate about a number of difficult topics using correct grammar and hiugh level vocabulary. Students can communicate and express their opinion about a number of difficult subjects although some grammar and vocabulary errors will occur.Students can communicate and have their opinion understood although serious grammatical or lexical errors may occur.
評価項目2 Vocabulary knowledgeStudents know and can correctly explain the meaning of difficult vocabulary as well as a word's different forms, synonyms, antonyms and collocations. Students know and can correctly explain the meaning of many or most vocabulary items as well as most of the word's different forms, synonyms, antonyms and collocations.Students know and can correctly explain the meaning of some vocabulary items as well as some of the different forms, antonyms, synonyms and collocations.
評価項目3 ListeningStudents can completely understand the main points and all details of an English conversation. Students can understand the main point of an English Conversation but some details may be misunderstood.Students may misunderstand the main point of an English conversation and serious misunderstanding may also occur with the details.

学科の到達目標項目との関係

教育方法等

概要:
To develop English speaking fluency and improve student's vocabulary and knowledge of word forms (noun, verb, adverb, adjective forms) lexical rules including synonyms, antonyms and collocations.
授業の進め方・方法:
This is a STUDENT centred class, not a teacher centred class. Students will be responsible for their own learning and will be required to fully participate in every class and all activities. There will be minimum input from the teacher in order to encourage maximum output from the students. There will be homework which students are required to complete to use in the next lesson so failure to complete the homework will mean the student can not participate in the following lesson and so participation points will be subtracted.
注意点:
All students must bring their textbook, an English-Japanese dictionary, complete all homework. A positive attitude to actively learn and participate in the lesson and activities is necessary.

授業計画

授業内容 週ごとの到達目標
後期
3rdQ
1週 授業計画の説明
Course introduction
Explanation of course requirements and teacher expectations
Introductory Questions, likes and dislikes
2週 What's happenin'? What is/are~doing?
3週 Comparisons more/less~, ~ier/er, as~as
4週 Health and giving advice common illnesses, parts of bosy, adverbs of frequency, should/shouldn't
5週 Supersized! The best/worst~, most/least~, ~est/iest
6週 Family family vocabulary, possessives, describing relationships
7週 Living in the past Regular/irregular past verb tenses
8週 Jobs What do/does~ do?, describing jobs
4thQ
9週 Time changes you Used to~,
10週 Shop til you drop! clothes vocabulary, shopping, wearing
11週 School Subjects, school related vocabulary
12週 Dates and history Ordinal numbers, months, time, Japanese holidays
13週 Past Continuous What was/were ~ doing?.
14週 Food and restaurants Ordering at a restaurant, vocabulary for describing different tastes.
15週 試験答案の返却及び解説 試験問題の解説及びポートフォリオの記入
16週

モデルコアカリキュラムの学習内容と到達目標

分類分野学習内容学習内容の到達目標到達レベル授業週
基礎的能力人文・社会科学英語英語運用の基礎となる知識聞き手に伝わるよう、句・文における基本的なリズムやイントネーション、音のつながりに配慮して、音読あるいは発話できる。2後8
明瞭で聞き手に伝わるような発話ができるよう、英語の発音・アクセントの規則を習得して適切に運用できる。2後8
中学で既習の語彙の定着を図り、高等学校学習指導要領に準じた新出語彙、及び専門教育に必要となる英語専門用語を習得して適切な運用ができる。2後4,後6,後7,後8,後10,後14
中学で既習の文法や文構造に加え、高等学校学習指導要領に準じた文法や文構造を習得して適切に運用できる。2後1,後4,後6,後7
英語運用能力の基礎固め日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。2後2,後3,後4,後5,後10
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。2後2,後3,後6,後11
説明や物語などの文章を毎分100語程度の速度で聞き手に伝わるように音読ができる。2後3,後7,後11,後12,後13,後14
平易な英語で書かれた文章を読み、その概要を把握し必要な情報を読み取ることができる。2後13
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を整理し、100語程度のまとまりのある文章を英語で書くことができる。2
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、実際の場面で積極的にコミュニケーションを図ることができる。2
実際の場面や目的に応じて、基本的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト)を適切に用いることができる。2
英語運用能力向上のための学習英語でのディスカッション(必要に応じてディベート)を想定して、教室内でのやり取りや教室外での日常的な質問や応答などができる。2
英語でディスカッション(必要に応じてディベート)を行うため、学生自ら準備活動や情報収集を行い、主体的な態度で行動できる。2
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、教室内外で英語で円滑なコミュニケーションをとることができる。2
関心のあるトピックや自分の専門分野のプレゼン等にもつながる平易な英語での口頭発表や、内容に関する簡単な質問や応答などのやりとりができる。1
実際の場面や目的に応じて、効果的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト、代用表現、聞き返しなど)を適切に用いることができる。2

評価割合

定期試験口頭発表合計
総合評価割合7030100
知識の基本的な理解7030100
思考・推論・創造 へ の 適 応 力000
汎用的技能000
態度・志向性 (人間力)000
総合的な学習経験 と創造的思考力000