到達目標
The goals for the English conversation classes will be to encourage as much spoken interaction and production as possible. Students will learn some useful expressions for English conversation and acquire some pronunciation skills.
ルーブリック
| 理想的な到達レベルの目安 | 標準的な到達レベルの目安 | 最低限の到達レベルの目安(可) | 未到達レベルの目安 |
評価項目1 | 適切な態度で相手の話を聞くことができ、自分の考えを毎分100語以上の英語で話すことができる。 | 適切な態度で相手の話を聞くことができ、自分の考えを毎分80語程度の英語で話すことができる。 | 適切な態度で相手の話を聞くことができ、自分の考えを毎分60語程度の英語で話すことができる。 | 左記に満たない |
評価項目2 | 自然な英会話のために必要な知識や技術、語彙を十分に習得しており、相手と円滑にやりとりができる。 | 自然な英会話のために必要な知識や技術、語彙を習得しており、相手と概ね円滑にやりとりができる。 | 自然な英会話のために必要な知識や技術、語彙を最低限習得しており、助言が与えられれば相手とやりとりができる。 | 左記に満たない |
評価項目3 | 英語の発音やアクセントについて口や舌の動かし方から理解し、日々練習を重ね、手本がなくても自然で聞き取りやすい発音ができる | 英語の発音やアクセントについて口や舌の動かし方から意識し、日々練習を重ね、聞き取りやすい発音ができる | 英語の発音やアクセントについて口や舌の動かし方を知り、日々練習を重ね、手本を真似て発音ができる | 左記に満たない |
学科の到達目標項目との関係
JABEE基準1 学習・教育到達目標 (a) 地球的視点から多面的に物事を考える能力とその素養
JABEE基準1 学習・教育到達目標 (e) 種々の科学,技術および情報を利用して社会の要求を解決するためのデザイン能力
JABEE基準1 学習・教育到達目標 (f) 論理的な記述力,口頭発表力,討議等のコミュニケーション能力
学習目標 Ⅰ 人間性
学習目標 Ⅱ 実践性
学習目標 Ⅲ 国際性
学校目標 A(教養) 地球的視点で自然・環境を考え,歴史,文化,社会などについて広い視野を身につける
本科の点検項目 A-ⅰ 社会,経済,法学,哲学,歴史,文化,言語など社会科学および人文科学に関する基本的な事項について説明できる。
学校目標 E(継続的学習) 技術者としての自覚を持ち,自主的,継続的に学習できる能力を身につける
本科の点検項目 E-ⅱ 工学知識,技術の修得を通して,継続的に学習することができる
教育方法等
概要:
This course provides students with skills and knowledge to have conversations in English. Students will learn the strategies to build speech along with the themes, such as their friends, favorite places, possessions, and other familiar topics. Students will also learn non-verbal communication skills as well as vocabularies and pronunciations.
授業の進め方・方法:
I would like to encourage students to organize and express their ideas all in English.
The classes will always begin with some warming-up English quizzes or small activities. Then we will learn some useful expressions, rules, and tips of English conversations on each topic. Also, students will do some short presentations in front of smaller groups for practice.
注意点:
For self-study;
Students should get as much practice listening to English as possible. I recommend watching movies and TV, and listening to music in English. Singing songs in English is a great way to improve speaking skills.
To prepare for classes;
Do the above, and be ready to try out new things. Enjoy making mistakes!
To review;
Look over the unit covered in the textbook or any extra worksheets given in class. Be sure you understand any new vocabulary words. Practice the conversations and presentation by yourself or with a friend.
授業計画
|
|
週 |
授業内容 |
週ごとの到達目標 |
前期 |
1stQ |
1週 |
Unit1-1 自己紹介 発音基礎 |
Students can introduce themselves in English.
|
2週 |
Unit1-2 2文以上で答える thankのth |
Students can answer to questions with more that 2 sentences
|
3週 |
Unit1-3 話を聞いて質問する thisのth |
Students can ask appropriate questions to a speaker
|
4週 |
Unit1-4 雑談する技術 feelのf |
Students learn how to continue small talks
|
5週 |
Unit2-1 学校や町の紹介 visitのv |
Students learn how to introduce schools and towns
|
6週 |
Unit2-2 イラスト描写 rightのr |
Students can describe what they see in the pictures
|
7週 |
Unit2-3 伝聞の表現 liveのl |
Students learn how to retell the information
|
8週 |
中間試験 |
|
2ndQ |
9週 |
Unit2-4 語句の説明 practiceのpr |
Students can explain the meanings of some words in English
|
10週 |
Unit3-1 即興スピーチ playのpl |
Students deliver some impromptu speech
|
11週 |
Unit3-2 話題の選択 woodのw |
Students can choose proper topics
|
12週 |
Unit3-3 質問に2文以上で答える2 inのn |
Students can answer to questions with more that 2 sentences
|
13週 |
Unit3-4 雑談する技術2 singerのng |
Students learn how to continue small talks
|
14週 |
Unit4-1 意見を述べる 母音 |
Students can give their opinions
|
15週 |
Unit4-2 意見を述べる2 母音 |
Students can give their opinions
|
16週 |
定期試験 |
|
評価割合
| 定期試験 | 中間試験 | 授業内の取り組み | 課題 | 合計 |
総合評価割合 | 30 | 30 | 30 | 10 | 100 |
基礎的能力 | 30 | 30 | 30 | 10 | 100 |
| 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |