英会話Ⅱ

科目基礎情報

学校 明石工業高等専門学校 開講年度 令和02年度 (2020年度)
授業科目 英会話Ⅱ
科目番号 0077 科目区分 一般 / 必修
授業形態 講義 単位の種別と単位数 履修単位: 1
開設学科 機械工学科 対象学年 4
開設期 後期 週時間数 2
教科書/教材 Conversation Strategies: Pair and Group Activities for Developing Communicative Competence (Third Edition) by David Kehe and Peggy Dustin Kehe (2014) Pro Lingua Associates, ISBN: 978-0-86647-369-9.
担当教員 ハーバート ジョン

到達目標

1) 聞き手に伝わるよう、句・文における基本的なリズムやイントネーション、音のつながりに配慮して、音読あるいは発話できる。
2) 明瞭で聞き手に伝わるような発話ができるよう、英語の発音・アクセントの規則を習得して適切に運用できる。
3) 中学で既習の語彙の定着を図り、高等学校学習指導要領に準じた新出語彙、及び専門教育に必要となる英語専門用語を習得して適切に運用できる。
4) 中学で既習の文法や文構造に加え、高等学校学習指導要領に準じた文法や文構造を習得して適切に運用できる。
5) 日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。
6) 日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。                
7) 説明や物語などの文章を毎分100語程度の速度で聞き手に伝わるように音読ができる。
8) 日本人の学生が英語で起こしがちな誤りを理解し自らそのような誤りを避けることができる。

ルーブリック

理想的な到達レベルの目安標準的な到達レベルの目安未到達レベルの目安
評価項目1 発音Clear pronunciation and natural intonationUnderstandable pronunciation and recognizable intonation Poor pronunciation using only Japanese katakana to try to speak English and flat intonation
評価項目2 発音Natural accent, stress, and rhythmUnderstandable accent, stress, and rhythmIncomprehensible accent, stress, rhythm
評価項目3 語彙Mastery of all textbook vocabularyMastery of most of the textbook vocabulary which the teacher focused on in class lecturesMastery of only a few of the textbook vocabulary which the teacher focused on in class lectures
評価項目4 文法及び構文Mastery of all the grammar from the textbook and from the teacher's lecturesMastery of most of the grammar from the textbook and from the teacher's lecturesMastery of only some of the grammar from the textbook and from the teacher's lectures
評価項目5 英語コミュニケーションAble to maintain a basic conversation fluentlyAble to maintain a basic conversation somewhat fluentlyNot able to maintain a basic conversation
評価項目6 英語コミュニケーションAble to express opinions in English clearlyAble to express opinions in English somewhat clearlyNot able to express opinions in English
評価項目7 英語コミュニケーションAble to explain ideas fluently in EnglishAble to explain ideas somewhat fluently in EnglishNot able to explain ideas in English
評価項目8 文法及び構文Able to recognize and correct more than 80% of the common English errors in a 250-word passageAble to recognize and correct 60% to 80% of the common English errors in a 250-word passageNot able to recognize or correct 60% of the common English errors in a 250-word passage

学科の到達目標項目との関係

学習・教育到達度目標 (A) 説明 閉じる
学習・教育到達度目標 (B) 説明 閉じる
学習・教育到達度目標 (E) 説明 閉じる

教育方法等

概要:
This course focuses on English conversation strategies and confidence building. Students will make the English they have learned from previous classes come alive in its spoken form.
授業の進め方・方法:
Each lesson will involve plenty of conversation practice with a different conversation strategy each week. Students will study, do homework, and be tested on correcting common errors that Japanese students of English make. Written tests will be given as mid-term and final exams and speaking tasks will be assessed weekly.
注意点:
Active participation in English is essential for completing this course successfully. Students who do not stay focused and those who are more than 10 minutes late for class may be counted absent.
合格の対象としない欠席条件(割合) 1/4以上の欠課

授業計画

授業内容 週ごとの到達目標
後期
3rdQ
1週 Unit 1: Using Rejoinders (Short, natural, responses in English conversation) and Unit 2: Making Following Questions
Conversation practice.
Finding and correcting common errors in casual English letters.
Develop the natural use of English rejoinders to keep a conversation going.
Practice creating good follow up questions to keep a conversation going.
Reduce the occurrences of common English errors made by Japanese students.
2週 Unit 3: Confirmation Questions and Unit 4: Clarifications with Question Words Last
Conversation practice.
Finding and correcting common errors in casual English letters.
Practice asking for confirmation to avoid misunderstanding.
Practice asking for clarification of specific information.
Reduce the occurrences of common English errors made by Japanese students.
3週 Unit 5: Keeping or Killing the Conversation and Unit 6: Expressing Probability
Conversation practice.
Finding and correcting common errors in casual English letters.
Practice using expressions to continue a conversation when desired and expressions to end a conversation when continuing is not desired.
Learn to express how the certainty of an answer.
Reduce the occurrences of common English errors made by Japanese students.
4週 Unit 7: Interrupting Someone and Unit 8: Echoing Instructions
Finding and correcting common errors in casual English letters.
Practice joining conversations by interrupting someone politely.
Practice confirming understanding by repeating back what was said.
Reduce the occurrences of common English errors made by Japanese students.
5週 Unit 9: Polite Requests, Responses, and Excuses
and Unit 10: Getting a Response
Conversation practice.
Finding and correcting common errors in casual English letters.
Practice making casual and polite requests and responding both positively and negatively to requests.
Practice encouraging others to join the conversation.
Reduce the occurrences of common English errors made by Japanese students.
6週 Unit 11: Soliciting Details
and Unit 12: Responding with Details
Conversation practice.
Finding and correcting common errors in casual English letters.
Practice getting more detailed information from a conversation partner.
Practice giving more detailed information to a conversation partner.
Reduce the occurrences of common English errors made by Japanese students.
7週 Speaking Tests Use the conversation strategies from the book to create a confidently spoken English conversation.
Prepare for the next exam on common errors.
8週 Mid-term Exam on common errors that Japanese students of English make. Master the recognition and correction of common English errors.
4thQ
9週 Unit 13: Making Comparisons and Unit 14: Finding the Right Word
Conversation practice.
Practice comparing things and ideas in English.
Practice strategies to help you find the right word to say.
10週 Unit 15: Exploring a Word and Unit 16: Correcting Someone
Conversation practice.
Practice strategies to help you understand and use vocabulary in a wider range of situations.
Practice correcting someone politely when they give false information.
11週 Unit 17: Eliciting Confirmation
and Unit 18: Starting and Stopping a Conversation
Conversation practice.
Practice making sure that you are understood.
Practice starting and finishing an English conversation smoothly.
12週 Unit 19: Beginning and Ending a Phone Call
and Unit 20: Expressing Opinions
Conversation practice.
Practice starting and finishing a telephone call smoothly in English.
Practice expressing opinions politely and with confidence.
13週 Unit 21: Making a Group Decision and Units 22: Discussion Connectors
Conversation practice.
Practice techniques for participating in group discussions and coming to a consensus as a group.
Practice including everyone in a group discussion and smoothly connecting everyone's contribution to the discussion.
14週 Units 23 and 24: Summarizing and Conducting a Formal Meeting
Conversation practice.
Practice summarizing what has been said and following the rules of participating in formal meetings.
15週 Speaking Tests Use the conversation strategies from the book to create a confidently spoken English conversation.
16週 End-term Exam (fourth written test) on ALL of the conversation strategies taught in the textbook. Master the conversation strategies taught in the book.

モデルコアカリキュラムの学習内容と到達目標

分類分野学習内容学習内容の到達目標到達レベル授業週
基礎的能力人文・社会科学英語英語運用の基礎となる知識聞き手に伝わるよう、句・文における基本的なリズムやイントネーション、音のつながりに配慮して、音読あるいは発話できる。3
明瞭で聞き手に伝わるような発話ができるよう、英語の発音・アクセントの規則を習得して適切に運用できる。3
中学で既習の語彙の定着を図り、高等学校学習指導要領に準じた新出語彙、及び専門教育に必要となる英語専門用語を習得して適切な運用ができる。3
中学で既習の文法や文構造に加え、高等学校学習指導要領に準じた文法や文構造を習得して適切に運用できる。3
英語運用能力の基礎固め日常生活や身近な話題に関して、毎分100語程度の速度ではっきりとした発音で話された内容から必要な情報を聞きとることができる。3
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を基本的な表現を用いて英語で話すことができる。3
説明や物語などの文章を毎分100語程度の速度で聞き手に伝わるように音読ができる。3
平易な英語で書かれた文章を読み、その概要を把握し必要な情報を読み取ることができる。2
日常生活や身近な話題に関して、自分の意見や感想を整理し、100語程度のまとまりのある文章を英語で書くことができる。2
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、実際の場面で積極的にコミュニケーションを図ることができる。2
実際の場面や目的に応じて、基本的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト)を適切に用いることができる。3
英語運用能力向上のための学習自分の専門分野などの予備知識のある内容や関心のある事柄に関する報告や対話などを毎分120語程度の速度で聞いて、概要を把握し、情報を聞き取ることができる。3
英語でのディスカッション(必要に応じてディベート)を想定して、教室内でのやり取りや教室外での日常的な質問や応答などができる。3
英語でディスカッション(必要に応じてディベート)を行うため、学生自ら準備活動や情報収集を行い、主体的な態度で行動できる。3
母国以外の言語や文化を理解しようとする姿勢をもち、教室内外で英語で円滑なコミュニケーションをとることができる。2
関心のあるトピックについて、200語程度の文章をパラグラフライティングなど論理的文章の構成に留意して書くことができる。2
関心のあるトピックや自分の専門分野のプレゼン等にもつながる平易な英語での口頭発表や、内容に関する簡単な質問や応答などのやりとりができる。2
関心のあるトピックや自分の専門分野に関する論文やマニュアルなどの概要を把握し、必要な情報を読み取ることができる。2
実際の場面や目的に応じて、効果的なコミュニケーション方略(ジェスチャー、アイコンタクト、代用表現、聞き返しなど)を適切に用いることができる。3
分野横断的能力汎用的技能汎用的技能汎用的技能日本語と特定の外国語の文章を読み、その内容を把握できる。2
他者とコミュニケーションをとるために日本語や特定の外国語で正しい文章を記述できる。2
他者が話す日本語や特定の外国語の内容を把握できる。3
日本語や特定の外国語で、会話の目標を理解して会話を成立させることができる。3
円滑なコミュニケーションのための態度をとることができる(相づち、繰り返し、ボディーランゲージなど)。3
他者の意見を聞き合意形成することができる。3
合意形成のために会話を成立させることができる。3
グループワーク、ワークショップ等の特定の合意形成の方法を実践できる。2
書籍、インターネット、アンケート等により必要な情報を適切に収集することができる。2
収集した情報の取捨選択・整理・分類などにより、活用すべき情報を選択できる。1
情報発信にあたっては、発信する内容及びその影響範囲について自己責任が発生することを知っている。1
情報発信にあたっては、個人情報および著作権への配慮が必要であることを知っている。1
目的や対象者に応じて適切なツールや手法を用いて正しく情報発信(プレゼンテーション)できる。2
あるべき姿と現状との差異(課題)を認識するための情報収集ができる1
複数の情報を整理・構造化できる。1
課題の解決は直感や常識にとらわれず、論理的な手順で考えなければならないことを知っている。1
グループワーク、ワークショップ等による課題解決への論理的・合理的な思考方法としてブレインストーミングやKJ法、PCM法等の発想法、計画立案手法など任意の方法を用いることができる。2
どのような過程で結論を導いたか思考の過程を他者に説明できる。2
適切な範囲やレベルで解決策を提案できる。2
事実をもとに論理や考察を展開できる。2
結論への過程の論理性を言葉、文章、図表などを用いて表現できる。1

評価割合

Speaking TestsWritten TestsHomework/Quizzes合計
総合評価割合404020100
Basic English Communication404020100